torsdag den 15. oktober 2015

Vegansk kost til hunde

Jeg får en lille hundehvalp (blanding af schnauzer, puddel og dansk-svensk-gårdhund) i morgen og jeg har, efter at have læst og debatteret med mig selv (og Marco), tænkt mig at opfostre ham på en vegansk diæt.

Flere undersøgelser konkluderer, at det er en kæmpe miljøbelastning at have hund, primært pga. hundemaden med kød. Hvis du derimod opfostrer din hund på en god, vegansk kost er hundens CO2-fodspor selvfølgeligt ikke meget større (hvis ikke mindre) end dit eget!

Jeg har læst en del om emnet og fundet flere undersøgelser og udtalelser fra dyrlæger, som siger, at det er sikkert - og i nogle tilfælde bedre ifht. allergier, levetid og energiniveau - at give hunde vegansk kost. Hunde kan godt lide kød, men ligesom mennesker er de omnivorer og kan derfor sagtens leve uden kød, så længe du sørger for at give dem en balanceret kost med fedt, masser af god protein, fuldkorn og grønt.

Jeg har sammensat et lille dokument, hvor jeg har sammenfattet de informationer, jeg har fundet, hvis der sidder andre potentielle hundeejere med grøn livsstil derude:

www.drive.google.com

Hvis der er nogen, som har interesse i opfølgning og små updates på livet med en vegansk hund, må I endelig smide en kommentar - så skal jeg nok følge op på processen, når jeg får Kropotkin hjem og har vænnet ham til sin nye kost.

God grøn weekend :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar