lørdag den 24. december 2016

Vegansk og vegetarisk jul

Så blev det jul!

Ikke at det har den store betydning for mig, som Englerod engang skrev; "Jeg byttede gerne gløgg ud med hvidvin og solskin". Jeg er enig.

Men god mad kan vi da altid lave :-).

Dette indlæg bliver kort da køkkenet kalder og træningscenteret skal ommøbleres inden aftensmaden.


Jeg skal holde jule med det meste af min familie.
Jeg er den eneste veganer, men jeg har en søster der har fået smag for maden.




Den lette konsistens, skønne smag og fedtfattige indhold tiltaler hende meget og hendes mave responderer (selvfølgelig) super godt på det.
Så hun er med på min sauce og linsesteg.

Resten der er på bordet kan vi jo fint spise af. Hvide kartofler, brune kartofler, franske kartofler, rødkål, salat, vegansk sauce og linsesteg. Hvad mere kan man forlange :-).


Sidste år lavede jeg en klassisk nut roast. I år bliver det så den indbagte linsesteg.
I 2016 er jeg blevet ret vild med Englerod. Hendes retter er nemme at lave og de mætter godt.
Derfor også denne linsesteg.





Englerods linsesteg er dette års valg.


Opskriften finder du her:  Vegansk linsesteg
OBS! Hun anbefaler 2,5 dl sojafløde. Jeg bruger det halve. Den bliver efter min mening meget snasket ved brug af 2,5 dl. Det er jo selvfølgelig fint, hvis det er det man ønsker. Vil man gerne have den en anelse mere tør og fast, så brug det halve.





Sidste år var jeg ikke særligt heldig med saucen. Jeg har derfor brugt meget tid på at lede i år.
Denne opskrift fra Maria lyder vildt spændende og som en sauce med noget kraft i.
Den skal prøves i år, måske du også har lyst til at prøve en dyrevenlig sauce?




Opskriften finder du her: Vegansk jule sauce


Fortvivl ikke hvis du mangler noget i køkkenet. De fleste butikker har åbent længe endnu,


Ønsker du en aften hvor også slik er uden brug af dyr (gelatine), så husk på Katjes voksende flotte udvalg.



Katjes vegetarisk slik vokser i udvalg.
Vegansk slik.




                                                
                                                   Skum har været en vegansk mangelvare længe. Men ikke mere :-)



Du kan godt nå forbi netto og fakta :-).

Du og din familie ønskes en dejlig dyrevenlig aften!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar