torsdag den 15. december 2016

Vegetarisk julefrokost - Vegansk julefrokost

Som ny grøntspiser er julen for de fleste en meget stor udfordring.
Hvad skal jeg dog spise?
Hvad tænker de andre om mig?
Kan jeg mon få noget der minder om det jeg kender?

Spørgsmål omkring de mentale udfordringer ved at vælge en dyre og miljøvenlig jul, vil jeg ikke komme ind på i dette indlæg. Selv om jeg godt ved, at det er et vigtigt og stort emne.
Denne gang skal det dog alene være en inspiration til, hvordan du kan lave dig en lækker juleplatte "veggie style."



Ideen til dette blogindlæg kom efter min nabo, som er vegetar, kiggede forbi med den platte hun skulle have med til julefrokost med vennerne. Ja præcis, hun medbragte sin egen mad- vær aldrig bange for det!
Den var så flot og inspirerende, at den fortjener at blive brugt som inspiration.









I den lille skål ses HønseFri salat købt i Aldi (vegetarisk).




Til venstre fra skålen ses edamame deller (veganske). Opskriften på disse kommer her på bloggen en af de kommende dage.




Til højre for skålen ses en vegansk chorizo pølse. Denne er af mærket Veggyness. I min optik et fremragende mærke som for øvrigt laver andre pølser, kebab m.m. Alt sammen vegansk. Det er desværre svært at finde dette mærke. Selv kører jeg til Kvickly i Svendborg og køber det.



Nederst i billedet ses en vegetarisk pølse fra Aldi. Der er her på bloggen tidligere skrevet om den. Se mere her Vegetarisk og Vegansk pålæg del 2




Helt til højre i billedet ses en hjemmelavet linsesteg. Denne er vegansk og fra Englerods bog "Grønskolling". En super god vegansk kogebog som er nem at gå til. Se mere her: Linsesteg




Resten på tallerkenen er lidt forskellige veganske lækre ting. I den lille glasskål er lidt kålsalat med mandariner og ved siden af er der skiveskåret avocado, rødløg, vindruer, gul peberfrugt og lidt spinat.


Dette er blot et lille udvalg og en beskeden ide til hvordan en juleplatte kan se ud. Følg med på bloggen for at få flere ideer :-).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar