søndag den 26. oktober 2014

Tang? Jamen det er da ikke noget man sådan kan rende og spise?

Jeg har valgt at lave dette blogindlæg, i forlængelse af det tidligere, hvor til der kom et spørgsmål.

Der er der vel ikke noget at sige til, at folk er forbavset over, at det på disse kanter bliver mere og mere populært at tale om tang som en fast del af kosten. Tang er i manges bevidsthed noget ubrugeligt bras, der bare ligger ved stranden og lugter. Ja tag f.eks. det engelske ord for tang "seaweed", som betyder havukrudt. Dog er tang på mange måder super interessant. Ja det er faktisk en stærk proteinkilde, har ofte en flot balance imellem de essentielle omega 3 og omega 6 fedtsyrer, indeholder jern, calcium, phosfor, magnesium samt er rig på vitaminer.

Men hov... Hvad med alle de tungmetaller der tales om i de danske farvande. Er det så ikke noget rod at spise dansk tang, og hvad med tungmetaller i andre farvande?

Se det er ganske interessant. Jo, tang optager tungmetaller. Men tungmetallerne bindes så fast eller hårdt til tangens ufordøjelige dele, at de ikke kan frigøres i vores krop. Tværtimod kan tang binde andre tungmetaller som måtte være i vores krop, og bidrage til at føre dem med sig ud af kroppen.

Men tang og protein, det hænger da ikke sammen?
Jo, i den grad.
Lad os prøve at kigge lidt nærmere på typen Spirulina.
Spirulina er en mikroskopisk lille blå-grøn ferskvandsplante, sandsynligvis det første fotosyntetiske liv skabt på jorden for milliarder af år siden.
Spirulina indeholder;
  • knap 60% protein, alle 8 essentielle aminosyrer
  • rig kilde til vitamin B2, B3, B6, E, K og folinsyre
  • jernindhold pr.3gr svarende til ½ liter spinat
  • betakaroten pr.3gr svarende til ½ liter gulerødder
  • 3 gange så meget e-vitamin som hvedekim
Altså lige knap 60 gram protein pr. 100 gram. Det er vidst ganske banebrydende.
Spirulina kan købes i pulverform, hvor det modtages i sin reneste form. En nem løsning, hvis ikke man lige har overskud til at eksperimentere i køkkenet for tiden. Ligeledes er det også en fantastisk løsning, for dem der er meget på farten og træner meget. Har du en træningsdag, hvor du kommer i underskud af protein, grundet for lidt tid i køkkenet? Så rør en portion spirulina sammen med lidt økologisk juice efter træning. Det samme kan man sige om hamp, men det er en anden snak vi kommer ind på, på et andet tidspunkt.

Tang kan bruges i supper, salater, til sushi (vegetarisk eller ej), i bagværk, når du juicer ja jeg kunne blive ved.

Her en række konkrete muligheder for udnyttelse af tang;
  • Avocadosalat med blancheret blæretang – en rigtig Omega 3 bombe
  • Brug tang i supper – tang indeholder naturligt salt og vil fungere som salt i maden
  • Nudelsalat med tang og ingefær – lav en nudelsalat med peberfrugter, gulerødder og noritang – drys over med 1 spsk soyasauce, 2 tsk akaciehonning, 2 spsk citronsaft, 2 spsk friskkakket ingefær og hakkede mandler efter behov
  • Rist en god portion grøntsager i lidt kokosolie og tilsæt tang – godt som tilbehør til f.eks. Quorn "kylling" filet, wok m.m.


http://www.gourmettang.dk/opskrifter.htm

http://viskalspise.dk/opskrifter/andre-retter/nemme-tangboller.html

http://viskalspise.dk/opskrifter/tapas-tilbehoer/sidetallerken-soel-tang-persille-roedloeg-hvidloeg-dressing.html



http://viskalspise.dk/opskrifter/andre-retter/tangbolle-ost-mekabutang.html


Denne side indeholder fantastisk mange gode oplysninger, i henhold til madlavning med tang;
http://www.spisetang.dk/index.php/opskrifter

Jeg har ikke selv læst den, men har hørt godt om denne bog. Den skulle være centreret omkring mere "klassiske" retter;
Ole G. Mouritsens bog fra 2009 “Tang – grøntsager fra havet” .




                                             God aften derude.


4 kommentarer:

  1. Vildt fedt :) Det er da helt fantastisk med de muligheder der med tang. Det er bare sådan noget fremmedartet noget. I nogle af dine links vises tangboller, tangsalat og tang i supper, pasta og bønneretter. Vildt sundt også. Der står lidt om at samle tang ved kysten, men det er nok ikke lige mig, så jeg fandt dette sted med netbutikker
    http://www.tangbog.dk/?page_id=167
    Kan jeg få tang med posten ku´ jeg da godt tænke mig at prøve det ligeså forsigtigt:)
    Tak for fed artikel:-)

    SvarSlet
  2. Besluttede ikke at ville vente på netbutik og tog forbi en helsekost, hvor jeg købte noget tørret "Alghe Wakame". 29kr for kun 30gr. Vildt dyrt og så var det den billigste. Så lavede jeg en alm. grøntsagssuppe og kom lidt tang i.
    Det svulmede helt vildt op. Over 10 x i hvert fald. Jeg måtte til sidst stå med en saks og klippe tangen i små stykker mens det stadig var i gryden:) Jeg havde en ide om at det ville smage salt eller noget underligt, men tang stykkerne var meget neutrale. Næsten uden smag, men de føltes dog lidt underligt glatte i munden. Tror dog ikke det er svært at vænne sig til.
    Det er heller ikke dyrt, når det svulmer sådan op og så er det jo åbenbart smadder sundt. Jeg vil dog se om jeg alligevel kan finde noget der er billigere for så tror jeg at det tang med flest mineraler ku blive en fast del af kosten:-)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Tak for dit svar Marco. Ja, nu har jeg efterhånden fået 4 store tallerkener suppe rigeligt med tang og grøntsager. Når jeg så tjekker på posen med de 30 gr. tørret tang har jeg måske kun brugt omkring en femtedel indtil nu. Det er ret fedt. Havde aldrig forestillet da jeg først liggede på den usle lille pakke tang:)
    Jeg tager Kelp piller for mineraler og især jod, men det må da være meget bedre at få disse i naturlig tilstand direkte fra tang, ikke? Så vidt jeg forstår ændres næringsstoffer ved behandling som i Kelpen. Desuden er pillerne sgu dyre så det sparer jeg nu. Super fedt:)

    SvarSlet