søndag den 28. december 2014

En ny vegetars jul.

Så bliver det sidste juleindlæg fra min side :).

Jeg vil lave en lille update på hvordan det er gået her. Ikke alene er jeg vegetar, jeg er også så ny, at dette var min første jul som vegetar.
Jeg har tilbragt julen på Rømø, sammen med nærmeste familie.
Jeg var derfor spændt på hele forløbet. Dels i forhold til hvad jeg rent faktisk skulle spise og dels i forhold til det praktiske, da de andre jo ikke er vegetarer.

Jeg kan med glæde springe direkte ud i at fortælle, at det gik fantastisk godt!. Såvel i forhold til maden, som i forhold til turen som helhed.
Vi boede i en lækker feriebolig med brændeovn samt tilhørende wellness område på omkring 3000 kvm!

Jeg havde pakket en masse madvarer hjemmefra, samt været på indkøbstur med min søster. Nudler, pasta, ris, bønner, masser frugt og grønt, bagt grove og lys boller m.m.
Desuden havde jeg lavet en lille plan for, hvad jeg ville spise juleaften samt til julefrokosten. Det vil jeg varmt anbefale at man gør.

Juleaften havde jeg besluttet mig for at lave "falsk and". Jeg brugte denne opskrift Opskrift på falsk and.
Og den blev god. Rigtig god!
Desuden spiste jeg denne samme sauce og de samme kartofler som alle de andre.
Det blev også til en stor skål lækker salat samt lidt franske kartofler på siden.


Tryk for større billeder.


Vegetarisk julemad
  Falsk and bagt i ovn, ovnstegte kartofler, pebersauce, frisk salat og  franske kartofler.

Vegetarisk julemad



Vegetarisk julemad
















Det var en dejlig julemenu, som jeg sagtens kan forestille mig kan blive en tradition for mig.
Desuden var det super skønt ikke at være tung i maven og have kvalme, efter fed mad og forarbejdet gris :).
Min søster, som ikke er vegetar, spiste den også og roste den.

1. jule dag var det tid til julefrokost.
Min søster og jeg gik i køkkenet og fik stablet en fin frokost på benene.
Selv om min søster ikke er vegetar, går hun meget op i sund kost og hun er yderst åben over for vegetarisk kost. Det var derfor kun hyggeligt, at forberede maden med hende.
Det eneste kød fra landdyr der var på bordet var faktisk rullepølse. Ellers var der lidt fisk.
Jeg havde som sagt planlagt det meste hjemmefra, og det var absolut ingen problem at spise sig mæt i lækker mad!
Det bestod af avocado, æg, hjemmelavet bønnepostej, resten af den "falske and", kogte kartofler, hjemmelavede vegedeller, tzatziki, humus, tomater, hjemmespiret mungbønner, salat og 3 slags brød.
Ja og så havde enda jeg droppet at lave linepostej, nøddepostej og hønseFRI salat.
Se med her:



Vegetarisk julemad
Vegetarisk julemad


Vegetarisk julemad


Vegetarisk julemad







Det gik min svoger´s næse forbi, at det var vegedeller der blev lavet. Midt i frokosten udbryder han pludselig "hold da op nogle gode deller". Mit hjerte smilede :).


Hvad har jeg lært i forbindelse med min første jul som vegetar?

1. Vegetarisk julemad kan være både mangfoldig og lækker!
2. Jeg har haft en jul hvor jeg stort set ikke har taget 100 gram på!
3. Jeg har ikke på noget tidspunkt følt mig "kvalmende mæt" eller utilpas.
4. Selv den mest kødfikserede mand kan blive snydt af vellavede vegedeller!
5. Jeg har en dejlig søster der har et åbent sind!


Og så gør det mig slet ikke noget, at ingen gris er blevet transporteret rundt og slagtet for min skyld.

Tak til jer der har fulgt os her i juletiden.
Vi kigger frem mod det nye år!

Kram herfra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar