søndag den 14. december 2014

"Glæd en vegetar" julegaver

Måske er du selv vegetar - måske ikke - men du kender helt sikkert en eller anden der enten ér, eller i så fald overvejer at blive det... Men hvad filan er det nu lige man skal give sådan en type i julegave..? Kig med her, hvor jeg har forsøgt at samle en række julegaver, som med sikkerhed vil glæde enhver - vegetar eller ej!

1. Kogebogen!
Kogebøger kan man aldrig få for mange af! De er, hvad jeg vil kalde en gave for livet. Er du selv vegetar og ønsker du at "påvirke" andre til at skære ned på kødet? Giv dem en  kogebog! Vis dem hvor nemt og lækkert vegetarisk madlavning kan være. Nedenunder ser du nogle af mine personlige favoritkogebøger, samt et par stykker jeg drømmer om at have stående på hylden! Nogle kan købes i danske butikker, mens andre skal bestilles på nettet.



2. Inviter dem på middag!
Vegetarisk/vegansk middag, naturligvis! Og frygt ikke for dine kulinariske vegetariske evner, da det er tanken bag, der tæller. Dyk ned i en vegetarisk kogebog eller besøg vegetariske og veganske blogs på nettet (vi har linket til et par stykker ude i højre panel) og udfordr dig selv i køkkenet.  Med denne personlige gave vil du med garanti smelte vedkommendes (grønne) hjerte!

3. Specialvarer og vegetariske delikatesser
Jeg kender ikke én eneste vegetar eller veganer som ikke er lidt af en foodie og elsker mad! Smut ned forbi den lokale helsepusher og fyld en kurv med lækre nøddesmør, postejer, te, rawbarer og chokolade. Tro mig - vi elsker det!
Lad dig f.eks. inspirere af Helsam's webshop, hvor der er mulighed for at bestille en ordre til levering hos din nærmeste helsekost - så sparer du fragtprisen!

4. "Certified vegetarian/vegan" mærkede produkter
Kan være alt fra tøj og sko til personlig pleje. Ved at købe en gave mærket med en af disse mærkater viser du vedkommende, at du virkelig har købt gaven med omtanke for deres livsstil. Dr. Martens har f.eks. 100% veganske støvler i deres sortiment. Jeg har selv et par, og det er det bedste fodtøj jeg nogensinde har ejet!

5. Vegansk snackbox! 
Den danske side Vegan and Snacks er den første af sin slags i Danmark, som tilbyder en 100% vegansk snackbox med et lille udvalg af veganske snacks og søde sager (der er både mulighed for at vælge en stor og en lille). Der udkommer en ny snackbox 4 gange årligt, og ved at bestille et abonnement får man den helt automatisk tilsendt! Der er også mulighed for at købe snacks'ene separat på hjemmesiden, og du kan således selv mikse en snackkurv til en ven eller en vegetar i familien (OBS. kurven må du selvfølgelig selv stå for at arrangere i så fald). Mange almindelige slikposer og chips i supermarkederne indeholder nemlig alt fra mælkepulver til gelatine og carmin (fra skjoldlus), og derfor giver det god mening at købe helt vegansk slik, da det er svært at gennemskue hvilket slik, der er vegetarisk, selv om man ikke umiddelbart skulle tro der var "kød" i slik. 


Det var lige, hvad jeg kunne tømme hovedet for i denne omgang. Glædelig 2. søndag i Advent! 

Nissekram herfra...

3 kommentarer:

  1. En vegansk snack box. Fed ide. Det var lige sådan en side jeg kunne bruge.

    Men Rebecca altså, du sender os jo ud i en værre afhængighed af lækre sager. Sikke noget:)

    SvarSlet
  2. Hej Rebecca.

    Jeg har faktisk selv kigget på den der "I <3 nem vegetarisk". Læste nogle gode anmeldelser af den.
    Har du selv haft den i hånden? Er det en du kan anbefale?

    Mvh. Ditte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ditte,

      Beklager det forsinkede svar... :)
      Jeg har selv kigget på den flere gange, og jeg mener ligesom dig, at den har fået gode anmeldelser! Det er nok ikke en, jeg selv kommer til at købe, da jeg jo er veganer og derfor vil der være en del opskrifter deri, som jeg ikke får lavet pga. brugen af mælk og æg...

      Kh Rebecca

      Slet