lørdag den 6. december 2014

Soy4You "Kylling" til nye vegetarer og folk der ønsker kødfrie dage.



Jeg besluttede mig i dag for at prøve det nyeste skud på stammen fra Soy4You.

Soy4You "bites"





Soy4You Bites er et decideret forsøg på at lave et alternativ til lyst kød. Det mest nærliggende er at sammenligne det med kyllingestykker.

Indholdsfortegnelsen fortæller os at vi pr. 100 gram får:
0,5 gram fedt
1,3 gram kulhydrat
19,3 gram kostfibre
65,3 gram protein
Salt 10 mg.

Ja du læste rigtigt. De 85 gram består af fibre og protein.

Jeg besluttede mig for at lave en gang ovnstegte "kyllingestykker", med en lækker salat samt frisk rugbrød.
Jeg valgte i dag den nemme løsning. Dels fordi jeg selv var nysgerrig efter at teste Santa Maria´s "Crispy chicken bites spice mix", og dels for at præsentere en super nem ret for jer.

Jeg vil ikke gå i detaljer i forhold til opskriften. Denne bliver lagt op i vores opskrift sektion i forum. Du kan finde den her: nyvegetar.forums.net

Det første indtryk er ikke specielt positivt. Posen indeholder 100 gram små tørre stykker, som ikke virker specielt tiltalende.
Efter de har stået i blød i kogende vand, ændrer det visuelle billede sig dog totalt. Stykkerne svulmer op til små saftige bider, som rent faktisk ligner kylling til forveksling.
Smagen er som udgangspunkt helt neutral. En mulighed er at bruge en bouillon terning, i det vand som stykkerne står og trækker i. Jeg gjorde det ikke, da jeg gerne ville have at stykkerne kun tog smag af det Santa Maria krydderi jeg ville bruge.

Efter at have pillet nogle af stykkerne fra hinanden, måtte jeg konstatere at det i høj grad mindede om at arbejde med kylling. Produktet har en fast og saftig struktur, og det kan lade sig gøre at "flosse" det. Det sidste kan være relevant, hvis man f.eks. ønsker at laver en kyllingesalat, selvfølgelig uden kylling.



Min ret bestod af Soy4You Bites marineret i olie og Santa Maria´s  chicken spice mix. Derefter stegt i ovnen.
Hertil en salat af hjemmespirede mung-bønner, broccoli, agurk og tomater vendt i lidt rød pesto. Desuden hele hvidløg marineret i chiliolie.
På siden et par stykker frisk rugbrød.
Det tog ca. 30 minutter at lave det hele og resultatet blev rigtig godt!

Der skal herfra falde en varm anbefaling til Soy4You Bites. Det er nemt at arbejde med og konsistensen er uhyggeligt tæt på kylling. Ja faktisk i en sådan grad, at jeg tænker at nogle vegetarer og veganere vil vælge det fra af samme årsag!
Det er vigtigt at understrege, at produktet i sig selv ikke smager af det store (gør kylling i øvrigt det?). Du må derfor være kreativ med dine ynglings krydderier, hvis du ønsker at bruge det.
Mulighederne er mange. Wraps med Bites og salat, sandwich, salater, wokretter, "hønsesalat". Ja kun fantasien sætter grænser.


På et mere overordnet plan er min holdning til køderstatnings produkter relativt positiv.
Dog vil jeg anbefale, at man varierer sin kost meget. Følgende er mine personlige anbefaling:

1. Varier dine valg af køderstatnings produkter. Sørg dermed for det ikke altid er produkter, der er lavet på sojabønner, som du bruger. Quorn er f.eks. ikke lavet på sojabønner.

2. Undgå at spise køderstantings produkter hver dag.  Der går en del gode ernæringsstoffer tabt, når produkterne forarbejdes så meget. Sørg derfor for at have en del dage, hvor dine måltider er sammensat uden erstatninger. Der findes mange andre spændende alternativer. F.eks. linsebøffer, bønnepostejer, kartoffelfrikadeller, spinatlasagne og mange mange flere. Tag et kig i vores opskrift sektion på nyvegetar.forums.net

3. Når du laver retter med erstatningsprodukter, så sørg altid for at der tilsættes madvarer med højt indhold af vitaminer og mineraler. Det kan f.eks. være en lækker salat med minimum 3 farver, bønner og linser eller en lækker friskpresset grøntsags/frugtjuice.



                                                  Tryk på billederne hvis de ønskes større!







Velbekomme :).

2 kommentarer:

  1. Det ser jo latterligt lækkert ud!!! Er krydderiblandingen vegansk?
    Har endnu ikke set soy4you bites i butikkerne herovre... Hvor har du købt dem? Ligner noget jeg må eksperimentere lidt med, selv om jeg har et lidt ambivalent forhold til køderstatning ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Hey Rebecca.
      Beklager jeg først svarer nu. Har lige set din kommentar.
      Soy4you bites sælges kun i Rema ind til videre. De skriver desuden til mig, at Bilka også får dem i sortiment fra primo 2015.
      Jeg har dog også været i Rema butikker som endnu ikke har dem.

      Jeg forstår godt hvad du mener, med din ambivalents... Personligt er jeg egentlig stoppet med at tænke på det som "kød". Jeg ser det som noget jeg bare bruger til min madlavning. Præcis ligesom kartofler og grøntsager :).

      Og så den gode nyhed. krydderiblandingen er også vegansk :).
      Du kan se indholdsfortegnelsen her: http://www.santamariaworld.com/da/produkter/Tex-mex/#!/crispy-chicken-bites/

      Der er kun ét e-nummer (E551). Det er velegnet til veganere og vegetarer.
      "Dietary restrictions:
      None. E551 can be used by all religious groups, vegetarians and vegans."
      Se mere her: http://www.food-info.net/uk/e/e551.htm

      Kram.

      Slet