lørdag den 1. november 2014

Så er der handlet stort ind.

Hej venner.

Så er der fyldt op med lækre ting i den lille hytte :).

Jeg har i dag været på min lille rundtur, som typisk består af besøg ved Rema 1000, Fakta, Kvickly og selvfølgelig den lokale helsekost butik.



Når man er ny i den vegetariske verden, kan man ofte komme til at blive frustreret, når tankerne falder på hvad man dog skal købe.

Et godt råd herfra;
Tag det roligt og giv dig tid! Du skal til at lære en helt ny verden at kende. Sæt god tid af til dine indkøbsture. Gå langsomt rundt i butikkerne og nær studer samtlige hylder. Husk også at kigge på hylderne langt nede, samt hylderne i top. Kom rundt i samtlige kroge i supermarkedet.

Hvorfor siger jeg alt dette?
Jo, du vil opleve hvis du gør ovenstående, at du får øje på en masse nye spændende ting. Vi er vane mennesker, og i mange år har du måske gået den samme rute i supermarkedet.
"Tilfældigvis" forholder det sig ofte sådan, at kød og mejeriprodukter har de absolut bedste pladser i supermarkedet.
Et udmærket eksempel kan jeg komme med, efter en smuttur i Bilka forleden. På den mest gudsforladte plads, HELT nede bag ved i et halvmørkt hjørne, fandt jeg alle alternativerne til mælk. Havremælk, mandelmælk, cocosmælk, rismælk, sojamælk samt fine erstatninger for fløde. Men en ting er helt sikkert; man finder det kun hvis man vil finde det. Det er på ingen måde en placering, man kommer forbi på en naturlig måde.
Sådan forholder det sig faktisk med en del vegetariske emner.


Kender vi ikke alle den måde vi er "programmeret" på? Når man skal beslutte sig for hvad aftensmaden skal bestå af, tager vi udgangspunkt i kød? Først tænker vi på kød og snakker om det. Sekundært overvejer vi, hvad vi skal supplere kødet med. Prøv at øve dig på at vende den rundt. Undgå fryseboksene med kød.

Som før nævnt, husk at give dig god tid. De lange gange i de store supermarkeder, gemmer ofte på en masse spændende alternativer til kød. Dertil også en masse spændende produkter, som du med garanti aldrig før har overvejet at bruge.

Afslutningsvis lige lidt billeder, fra dagens indkøbstur. Måske jeg kan friste dig lidt?



Tryk på billederne, hvis du ønsker dem større.









                                                                    

 God weekend!








4 kommentarer:

  1. Tak for et lille kig i din indkøbsvogn. Der er jo mange helt almindelig ting og jeg kan forestille mig at quarn og bønner er noget af det du bruger i stedet for kød. Jeg kan dog ikke begribe, hvad du bruger chia og hampfrø til? Som birkes til at strø over bagte boller?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære anonym.

      Ja der er mange almindelige ting. Man er ikke nødvendigvis sær, blot fordi man ikke spiser kød ;).

      Quorn bruger jeg jævnligt ja. Det er et fantastisk supplement!
      Jeg har lavet flere retter til folk som intet har haft at bemærke, hvor jeg har brugt quorn istedet for kød :).

      Bøner kan bruges til mange ting ja. Man kan lave lækre postejer af dem, bruge dem i wraps og gryderetter samt komme dem i stort set alle slags salater. Bønner har et højt indhold af protein.

      Chia frø kan bruges til stort set alt. Lidt ligesom hørfrø. Såvel Chia som hørfrø er gode kilder til omega 3.
      Jeg drysser det på min morgenmusli og kommer det i bagværk.

      Hampfrø har en unik sammensætning af omega 3 og omega 6 olier. Desuden er meget højt indhold af protein (50 procent).
      Samtlige aminosyrer er desuden til stede i hampfrø i store mængder.Det er de nu også i alle andre madvarer, alt andet er en myte. Det kommer der et indlæg om senere.

      Som birkes på bagte boller? Hm. Det er slet ikke en dårlig ide. Måske man skal prøve det :)

      Slet
  2. Lækkre billeder af dit food haul. Der er masser af mine faste stables iblandt sorte bønner, kikærter, chiafrø, osv...
    jeg tør slet ikke tænke på hvilke kulinariske lækkerier det ender med når først du har været igang i køknet.
    Kh
    Phoenix

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe. tak for de pæne ord Phoenix.

      Tja, det er sjovt som man er blevet glad for at lave mad, efter kødet er droppet :)

      Slet